Logika dla Informatyków
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Informatyki
Studia magisterskie na kierunku Informatyka
Przedmiot obowiązkowy w semestrze zimowym pierwszego roku studiów
30 godzin wykładu + 30 godzin repetytorium + 30 godzin ćwiczeń
Informacje specyficzne dla zajęć w roku akademickim 2004/5 (listy
zadań, terminy i wyniki egzaminów itp.) są
umieszczone w Terminarzu zajęć.
Terminarze zajęć z poprzednich lat:
2002/3,
2003/4.
Słowo wstępne
Szanowni Państwo,
Program wykładu logiki dla informatyków nie jest trudny —
w następnych semestrach będziecie Państwo słuchali dużo
trudniejszych wykładów. Mimo to co roku znaczna część studentów nie
zdaje egzaminu z logiki.
Jednym z powodów niepowodzenia na egzaminie jest to, że jest to
dla Was pierwszy w życiu wykład akademicki, w którym pojawia
się duża liczba nowych pojęć. Pojęcia te, na ogół dosyć abstrakcyjne,
pojawiają się licznie na każdych zajęciach. Trzeba się ich wszystkich
nauczyć. Nauczyć — to mało, gdyż matematyka nie polega na
wykonywaniu mniej lub bardziej skomplikowanych rachunków, lecz na
przeprowadzaniu rozumowań. Dlatego jest bardzo ważne, byście nie tylko
je znali, ale i dobrze rozumieli. Wykład ma Wam w tym pomóc,
ale wielu z Was nie zdoła na samym wykładzie opanować całego materiału.
Na wykładzie nie nauczycie się też sprawnie posługiwać wprowadzonymi
pojęciami. Dlatego musicie systematycznie pracować w domu. Jeśli
przed zajęciami przypomnicie sobie wcześniej wprowadzone definicje,
zwiększycie swoje szanse na zrozumienie nowego materiału. Jeśli
natomiast nie będziecie znać wcześniej wprowadzonych pojęć, będziecie
z dużym prawdopodobieństwem siedzieć na wykładzie, jak na tureckim
kazaniu. Jeżeli przyswojenie nowych pojęć sprawia Wam trudność, radzę
także przed wykładem przejrzeć podane w przygotowanych przez nas
notatkach definicje, które dopiero zostaną na zajęciach wprowadzone. Być
może czytając je po raz pierwszy przed wykładem nie potraficie ich
w pełni zrozumieć, ale gdy je wcześniej przeczytacie, wyniesiecie
z wykładu znacznie więcej. Poza tym będziecie przed zajęciami
wiedzieć, czego nie rozumiecie i o co na wykładzie
zapytać.
Od wielu lat wszystkim studentom zaczynającym studia powtarzam to, co
napisałem w poprzednim paragrafie. Niestety z marnym skutkiem.
Co roku w drugiej połowie semestru okazuje się, że znaczna część
studentów nie rozumie wykładu, bo nie pamięta wcześniej wprowadzonych
definicji i nie zna treści udowodnionych wcześniej twierdzeń. Co
roku mniej niż połowa studentów zdaje egzamin z logiki. Bardzo nas
to martwi. Chcielibyśmy, aby znaczna większość z Was mogła ukończyć
studia. Dlatego aby Was zdyscyplinować i zmusić do systematycznej
pracy wprowadzamy opisane w regulaminie zajęć rygory (punktowy
system zaliczania ćwiczeń, kartkówki, egzamin połówkowy itd.). Ich celem
nie jest uprzykrzenie Wam życia, ale zwiększenie szansy na to, że zdacie
egzamin.
Leszek Pacholski
Informacje ogólne
Program wykładu
Ponieważ przedmiot „Logika dla Informatyków” jest
obowiązkowy, jego program
jest ustalony w Programie Studiów Informatycznych na
Uniwersytecie Wrocławskim z 17 czerwca 1997 z późniejszymi
zmianami.
Zapisy na zajęcia
W zajęciach mogą uczestniczyć zarówno studenci studiów magisterskich,
jak i licencjackich. Na zajęcia należy się zapisać w systemie Zapisy. Zadeklarowanie
przedmiotu w systemie Zapisy
jest formą umowy pomiędzy studentem i uczelnią. Student zobowiązuje się
uczęszczać na zajęcia, uczelnia zaś zobowiązuje się je prowadzić i
ocenić studenta po ich zakończeniu. Dlatego do egzaminu będą mogły
przystąpić jedynie osoby zapisane na wykład, a zaliczenie ćwiczeń będą
mogły uzyskać jedynie osoby zapisane na ćwiczenia.
Chociaż w systemie Zapisy prowadzący są dla
porządku przypisani do poszczególnych grup ćwiczeniowych, jednak
w kolejnych tygodniach
mają zajęcia z różnymi grupami. Dlatego przy wyborze grupy
nie należy się kierować nazwiskiem prowadzącego, gdyż
każdy student będzie miał
przeciętnie trzy ćwiczenia z każdym z prowadzących.
Jedna z grup ćwiczeniowych jest oznaczona jako grupa
zaawansowana. Do tej grupy powinni się zapisać studenci
o większych zdolnościach i aspiracjach matematycznych.
Rozwiązuje się w niej nieco trudniejsze (ale i ciekawsze)
zadania i wymaga od studentów nieco większej samodzielności.
Przytoczone poniżej Zasady prowadzenia i zaliczania
ćwiczeń dotyczą jedynie grup podstawowych. Sposób zaliczania ćwiczeń
w grupie zaawansowanej jest ogłaszany przez prowadzącego te
ćwiczenia i nie jest opisany na tych stronach. Rotacja prowadzących
nie obejmuje grupy zaawansowanej.
Obsada zajęć i konsultacje
Obsada zajęć dydaktycznych jest ogłoszona w Terminarzu zajęć na dany rok akademicki. Każdy
student ma niepodważalne prawo do bezpośredniej rozmowy
z prowadzącymi na temat zajęć, w których uczestniczy. Uważamy,
że z takich spotkań, tj. konsultacji, studenci korzystają
nawet zbyt mało. Serdecznie zapraszając na konsultacje mamy jednak
prośbę, by przestrzegać ustalonych przez prowadzących zasad. Każdy
pracownik dydaktyczny wyznacza dwie godziny w tygodniu,
w czasie których jest do dyspozycji studentów. Poszczególni
prowadzący ustalają także inne sposoby konsultacji. Pracownicy spędzają
w Instytucie znacznie więcej czasu, niż podane dwie godziny, ale poza
dydaktyką wykonują też wiele innych prac. Dlatego prosimy traktować ze
zrozumieniem ogłoszenia typu „proszę studentów
o nieprzychodzenie poza godzinami konsultacji”. Prośba
o respektowanie podanych terminów dotyczy szczególnie spraw
technicznych, takich jak reklamacje dotyczące rankingu, czy wpisy ocen
do indeksów. Studentów zapisanych na przedmiot jest ponad stu,
a prowadzący — jeden. Nie chcemy, żeby studenci odnieśli
wrażenie, że prowadzący starają się od nich izolować. Chodzi tylko
o to, by nasze kontakty z dużą liczbą studentów przebiegały
sprawnie i nie dezorganizowały naszej pracy w Instytucie.
Godziny konsultacji można znaleźć m. in. w Terminarzu zajęć i na
stronach domowych prowadzących.
Poza prowadzącymi wykład, repetytorium i ćwiczenia, zajęcia
obsługuje także sekretarz dydaktyczny. Do jego zadań należy
m.in. przygotowywanie rankingów ćwiczeń i wyliczanie ocen końcowych.
Wszelkie problemy
techniczne dotyczące punktacji za zadania, zadania domowe
i kartkówki proszę wyjaśniać nie z prowadzącymi ćwiczenia,
lecz bezpośrednio u sekretarza dydaktycznego w podanych przez
niego terminach.
Terminarze zajęć
Literatura
Notatki do wykładu i zadania na ćwiczenia są zebrane w
Materiałach do zajęć, które
są drukowane i wręczane wszystkim studentom zapisanym na zajęcia na
początku roku akademickiego.
Poza Materiałami do zajęć
(dostępnymi także w Postscripcie)
podstawowym podręcznikiem do wykładu jest skrypt Jerzego Tiuryna pt. Wstep do
teorii mnogości i logiki, który można zakupić w sekretariacie
Instytutu, pok. 29 lub wypożyczyć w bibliotece Instytutu
(10 egzemplarzy, sygnatury: S.3315, S.3316, S.3317, S.3318, S.3319,
S.3320, S.3321, S.3322, S.3323, S.3324).
Pliki postscriptowe można obejrzeć i wydrukować przy pomocy
programu Ghostscript, pliki
w formacie PDF zaś przy pomocy programu Adobe Acrobat
Reader.
Spośród licznych podręczników dostępnych w bibliotekach
i księgarniach warto wymienić:
- Kazimierz Kuratowski, Wstęp do teorii mnogości i topologii,
PWN, Warszawa, 1982. Krótkie wprowadzenie do teorii mnogości.
W bibliotece Instytutu jest 10 egzemplarzy, sygnatury: II 1310,
II 1373, II 5874, II 4609, II 8355, S.3285, S.3382,
S.3395, S.3410 oraz tłumaczenie angielskie: II 116
- Kazimierz Kuratowski, Andrzej Mostowski, Teoria mnogości,
PWN, Warszawa, 1978. Obszerny wykład teorii mnogości.
W bibliotece Instytutu są dwa egzemplarze, sygnatury:
II 286, II 8358
- Wiktor Marek, Janusz Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii
mnogości w zadaniach, PWN, Warszawa, 2000. Obszerny zbiór
prostych, typowych zadań. W bibliotece Instytutu jest 12 egzemplarzy,
sygnatury: II 2463, II 1180, II 6859, S.2752,
II 8231, S.3156, S.3157, S.3158, S.3159, II 8334, S.3207,
S.3208
- Helena Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN,
Warszawa, 1999. Klasyczny podręcznik podstaw logiki i teorii
mnogości. W bibliotece Instytutu jest 14 egzemplarzy,
sygnatury: S.2529, S.2687,
I 7767, I 8144, S.3127, S.3128, S.3129, S.3164, S.3165,
S.3166, S.3204, S.3205, S.3206, S.3242
- Kenneth A. Ross, Charles R. B. Wright, Matematyka
dyskretna, PWN, Warszawa, 1986. Wbrew tytułowi książka zawiera
sporo elementarnie wyłożonego materiału z logiki i teorii
mnogości. W bibliotece
Instytutu jest 16 egzemplarzy, sygnatury: S. 2936, S. 2937,
S. 3301, S. 3302, S. 3303, S. 3304, S. 3305,
S. 3338, S. 3339, II 7922, II 8535, II 8582,
II 8890, II 8891, II 8954 i II 8955, oraz
oryginał angielski (Discrete Mathematics, Prentice Hall,
1988): II 7074 i II 7133
- Jerzy Słupecki, Ludwik Borkowski, Elementy logiki matematycznej i teorii
mnogości, PWN, Warszawa, 1963. W bibliotece Instytutu są
trzy egzemplarze, sygnatury: S. 804, S. 3571
i S. 3572
Inne materiały do zajęć
Dostępne są też porzednie wersje notatek do zajęć. Mają one jednak
niewielkie znaczenie, gdyż wszystkie istotne materiały zostały zebrane
w postaci jednej książeczki wręczanej studentom
na początku roku akademickiego.
- Notatki do wykładu, wersja z roku 2003: PDF,
Postscript
- Notatki do wykładu, wersja z roku 2002: regulamin ćwiczeń
(PDF,
Postscript),
notatki do wykładu (PDF,
Postscript),
listy zadań (PDF,
Postscript)
- Strony zajęć z poprzednich lat:
1997/8, 1998/9,
1999/2000,
2000/1, 2001/2.
Zasady prowadzenia i zaliczania ćwiczeń
Poniższy regulamin dotyczy jedynie zajęć w grupach podstawowych
i nie obejmuje grupy zaawansowanej.
Wstęp
Zasadniczym celem ćwiczeń z przedmiotu „Logika dla
informatyków” jest ułatwienie studentom samodzielnej pracy nad
opanowaniem materiału w czasie całego semestru. Ocena
z ćwiczeń jest oceną jakości i intensywności pracy studenta
w trakcie semestru, w odróżnieniu od egzaminu
z przedmiotu „Logika dla informatyków”, który ocenia stan
wiedzy studenta w chwili zakończenia semestru.
Wykładowca ogłasza z odpowiednim wyprzedzeniem numery zadań
z niniejszego zbioru. Studenci rozwiązują podane zadania
samodzielnie w domu. Jeżeli student ma wątpliwości
i chciałby je skonsultować z prowadzącym, powinien to uczynić
w czasie godzin konsultacji prowadzącego. Zakłada się przy tym, że
studenci będą dążyć do pewnej samodzielności w pracy nad
opanowaniem przedmiotu. Zachęca się także studentów do wspólnej
nauki.
Podstawą do wystawienia oceny jest liczba zadań, które student
rozwiązał w trakcie całego semestru i, pomijając wyjątkowe
przypadki, ocena zależy w sposób liniowy od tej ilości. Prowadzący
spotyka się ze studentami regularnie na ćwiczeniach, aby ustalić
faktyczną liczbę zadań rozwiązanych przez każdego studenta. Dlatego
pomimo iż na zajęciach powinna panować swobodna atmosfera, nie należy
zapominać, że każde ćwiczenia są w istocie sprawdzianem
wiedzy studentów. Prezentowanie rozwiązań na tablicy całej grupie
studentów ma także walor dydaktyczny, pozwala bowiem osobom które nie
poradziły sobie z zadaniem na poznanie jego wzorcowego rozwiązania
(z określonych niżej zasad szczegółowych wynika, że rozwiązanie
prezentują jedynie studenci dobrze przygotowani). Ocena studenta jest
bezwzględna, tj. niezależna od osiągnięć innych uczestników
zajęć.
Numery zadań obowiązujących na następny tydzień są ogłaszane na
wykładzie. Są one także wymienione w Terminarzu zajęć na dany rok. Podczas całego
semestru jest prowadzony ranking ćwiczeń zawierający zestawienie
aktualnie zdobytej liczby punktów przez każdego studenta i prognozę
oceny końcowej. Po zakończeniu semestru ranking zawiera ostateczne
wyniki ćwiczeń. We wszelkich sprawach dotyczących liczby zdobytych
punktów i zadań domowych studenci winni zgłaszać się do sekretarza
dydaktycznego w czasie jego godzin konsultacji.
Na każde z około 13 zajęć zadaje się
przeciętnie 8 zadań. W semestrze
zadaje się więc do rozwiązania około stu zadań. Materiały do
zajęć zawierają 822 zadania, a więc spory nadmiar. Zachęca się
studentów do rozwiązywania także pozostałych zadań.
Data ogłoszenia ocen z ćwiczeń jest podana w Terminarzu zajęć. Tego samego dnia
w podanych godzinach studenci winni przyjść do sekretarza
dydaktycznego celem uzyskania wpisów do indeksów. W tym terminie
będzie też można wyjaśniać wszelkie problemy dotyczące liczby zdobytych
punktów z ćwiczeń. Wpisy zaliczeń do indeksów w innych
terminach nie będą dokonywane.
Pierwsze ćwiczenia w semestrze nie są punktowane. Na zajęciach
są rozwiązywane zadania z rozdziału 0 Materiałów do
zajęć.
Szczegółowe zasady prowadzenia zajęć
- Co najmniej na trzy dni (zwykle na tydzień) przed zajęciami jest
ogłaszana (w trakcie wykładu, w gablocie w hallu, w Terminarzu zajęć itp.) lista numerów zadań
z niniejszego zbioru. Na ćwiczeniach są rozwiązywane wybrane
zadania z tej listy. Prowadzącemu pozostawia się decyzję odnośnie
wyboru zadań do rozwiązania.
W roku akademickim 2004/5 będzie wdrażany elektroniczny system
zgłaszania zadań. Decyzja o wyborze tego systemu lub powrocie do
tradycyjnego sposobu deklarowania zadań zostanie podjęta w odpowiedniej
chwili i ogłoszona na wykładzie. W zależności od tej decyzji będzie
obowiązywał jeden z poniższych punktów 2a lub 2b.
-
- Przed rozpoczęciem zajęć student przekazuje prowadzącemu ćwiczenia
kartkę z numerami zadań z listy, które potrafi rozwiązać.
[Gotowe kupony można wyciąć z Materiałów do zajęć lub
samodzielnie wydrukować (Postscript | PDF).] Kartka powinna być
wypełniona czytelnie, zawierać datę, jednoznacznie wpisane numery zadań
oraz imię i nazwisko studenta. [Niedopuszczalne są sformułowania
typu „pierwsza część zadania 7” itp. Zadanie jest
niepodzielną całością a deklaracja studenta powinna być
jednoznaczna: tak lub nie.] Bezpośrednio po wejściu do sali
ćwiczeniowej prowadzący zajęcia zbiera kupony. Gdy prowadzący
przychodzi do sali ćwiczeniowej, kupony powinny być już wypełnione przez
studentów tak, by mogły być natychmiast zebrane i by prowadzący nie
musiał opóźniać rozpoczęcia zajęć oczekując na wypełnienie
kuponów.
- Przed rozpoczęciem zajęć student łączy się przy pomocy przeglądarki
internetowej
z serwerem systemu
deklaracji i wypełnia elektroniczny formularz zgłoszenia zadań.
Na pięć minut przed rozpoczęciem zajęć przyjmowanie deklaracji zostaje
wstrzymane, a prowadzący otrzymują wydruk wypełnionych kuponów.
- Po rozpoczęciu zajęć dokonywanie
jakichkolwiek zmian w treści złożonych deklaracji
[Np. prośby o wycofanie lub dopisanie jakiegoś
zadania.] jest niemożliwe.
- Rozwiązanie danego zadania na
tablicy przedstawia jedna z osób, wybrana przez prowadzącego, która
zgłosiła gotowość rozwiązania tego zadania. [Niniejsze regulacje nie
ustalają sposobu wyboru tej osoby. Może on być dokonany losowo.
Prowadzący może też np. częściej wybierać osoby, które
w przeszłości nie poradziły sobie, mimo zadeklarowanej chęci,
z rozwiązaniem zadania na tablicy. Może również przedstawić
rozwiązanie tego zadania samodzielnie albo pozostawić to rozwiązanie
ochotnikowi.] Prowadzący ma prawo przerwać osobie referującej
w dowolnym momencie i poprosić inne osoby, które zgłosiły
gotowość rozwiązania danego zadania, o kontynuowanie. [Niniejsze
regulacje nie precyzują postępowania w sytuacji, gdy następna osoba
stwierdzi, że jej sposób rozumowania jest zupełnie inny. Może wówczas
rozpocząć referowanie rozwiązania od początku. Decyzja należy do
prowadzącego.]
- Na każdych zajęciach student zdobywa liczbę punktów równą sumie
wartości zadań, które zgłosił do rozwiązania z listy przewidzianej
na dane zajęcia, z wyjątkiem przypadków opisanych
w punktach 8 i 9.
- W ciągu semestru student ma obowiązek dostarczyć rozwiązania
dwóch zadań domowych. Na każdych zajęciach prowadzący wyznaczają po
około trzy osoby w każdej grupie ćwiczeniowej. Te osoby mają
obowiązek przynieść na następne ćwiczenia pracę pisemną, napisaną
czytelnie na arkuszu papieru formatu A4 lub wydrukowaną na
komputerze. Zadania domowe mają rozwinąć u studentów zdolność
jasnego, precyzyjnego i czytelnego redagowania rozwiązań zadań. Za
pracę można otrzymać od 0 do 5 punktów. Oceniona praca
jest zwracana autorom w kolejnym tygodniu. Zadania sprawdza
sekretarz dydaktyczny.
- Student powinien znać definicje wprowadzanych na wykładzie pojęć
i sformułowania podstawowych twierdzeń. Oczekujemy, że przed każdym
wykładem i każdymi ćwiczeniami studenci będą przypominać sobie
wcześniej poznany materiał. Aby ułatwić studentom systematyczne
powtarzanie wcześniej poznanego materiału, ćwiczenia mogą rozpoczynać
się od bardzo prostej kartkówki sprawdzającej znajomość pojęć
wprowadzanych na wykładzie oraz podstawowych faktów (według niniejszych
notatek do wykładu). Za znajomość definicji i podstawowych
twierdzeń — czyli za poprawną odpowiedź na wszystkie pytania
zadane w kartkówce — student otrzymuje 10 punktów.
W semestrze odbędzie się około czterech kartkówek.
- Jeżeli podczas przedstawiania rozwiązania na tablicy okaże się, że
student popełnił błąd (np. przeoczył trudność lub źle zrozumiał
treść zadania) i nie jest w stanie rozwiązać poprawnie tego
zadania, nie otrzymuje punktów za to zadanie i dodatkowo traci dwa
razy tyle punktów, ile można było zdobyć za jego poprawne
rozwiązanie.
- Jeżeli okaże się, że student oświadczył nieprawdę i nie umie
w ogóle rozwiązać zadania lub nawet nie rozumie jego treści, traci
wszystkie punkty zdobyte danego dnia oraz dodatkowo 10 punktów.
[Z punktu widzenia interesów studenta okazuje się krytyczne
rozróżnienie między tym punktem i poprzednim. Niestety, mimo
jasnego sformułowania, chodzi tu o kwestię merytoryczną co do
której podanie ścisłego algorytmu postępowania jest niemożliwe.
Rozróżnienie to pozostaje do decyzji prowadzącego.] W ten sam
sposób jest traktowany student, który nie przyniósł pracy domowej,
opisanej w punkcie 4.
- Liczba punktów uzyskana przez studenta w ciągu całego semestru
jest sumą liczby punktów zadeklarowanych na ćwiczeniach (wraz
z otrzymanymi punktami karnymi), punktów za zadania domowe
i punktów z kartkówek. Ocena końcowa z zajęć jest
wystawiana na podstawie tej liczby, według poniższej tablicy.
W ciągu semestru do rozwiązania zostaną przedstawione zadania
o łącznej liczbie punktów nie mniejszej niż 104.
Oznacza to, że łącznie z punktami za zadania domowe (10)
i za kartkówki (40) można uzyskać co najmniej 154 punkty.
−∞ − 74 | ndst |
75 − 87 | dst |
88 − 100 | dst+ |
101 − 113 | db |
114 − 126 | db+ |
127 − ∞ | bdb |
|
- Ocena końcowa nie podlega poprawianiu po zakończeniu semestru. Nie
ma kolokwiów poprawkowych. [Student powinien mieć świadomość, że
zajęć można nie zaliczyć. W szczególności utrata punktów zgodnie
z paragrafem 7 może jednoznacznie i nieodwołalnie skazać
studenta na niezaliczenie zajęć i konieczność powtarzania
przedmiotu w następnym roku lub skreślenie z listy
studentów.]
- Studenci po zapisaniu się do grup ćwiczeniowych nie mogą ich
zmieniać, mimo iż wszystkie zajęcia odbywają się w tym samym
czasie.
- Podczas referowania zadań przy tablicy student nie może mieć przy
sobie notatek.
Egzaminy
Oceną, jaką student otrzymuje z przedmiotu, jest wynik egzaminu
zasadniczego. W razie otrzymania oceny niedostatecznej student ma prawo
przystąpić do egzaminu poprawkowego.
W razie przyłapania na ściąganiu podczas którejkolwiek części
egzaminu student otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena
ta jest ostateczna i nie podlega poprawianiu, a sprawa tego
studenta jest kierowana do Dziekana.
Na egzamin należy przynieść przybory do pisania (pióro, długopis)
i dowolny dokument w celu potwierdzenia tożsamości (dowód
osobisty, paszport, legitymacja studencka, indeks itp). W trakcie
egzaminu indeksy nie będą zbierane. Używanie notatek i własnego
papieru jest niedozwolone. Wnoszenie toreb, wierzchnich okryć
i wszelkich innych ruchomości na salę egzaminacyjną jest
niedopuszczalne. Studenci powinni pozostawić je np. w szafkach
w szatni. Strój odświętny na egzaminie nie jest wymagany.
Zarówno za egzamin zasadniczy (dwuczęściowy), jak i poprawkowy
(jednoczęściowy) można otrzymać od −100 do 100 punktów. Jeżeli punktacja
za zadanie egzaminacyjne wynosi n, znaczy to, że za rozwiązanie
tego zadania można otrzymać od −n do n punktów. Punkty
ujemne będą przyznawane za umieszczenie w rozwiązaniu odpowiedzi
kompromitująco fałszywych. Za brak rozwiązania zadania otrzymuje się 0
punktów. Liczba punktów możliwych do zdobycia na egzaminie może zostać
zwiększona poprzez dodanie zadań bonusowych.
Do wyników egzaminu zasadniczego i poprawkowego dolicza się
punkty bonusowe za zaliczenie ćwiczeń. Liczba punktów bonusowych jest
częścią całkowitą ilorazu: (C−75)/10, gdzie C
oznacza całkowitą liczbę punktów uzyskanych na zaliczenie ćwiczeń
w semestrze bezpośrednio poprzedzającym egzamin.
Osobom, które zaliczyły ćwiczenia w poprzednich latach punktów
bonusowych się nie dolicza. Studentom
odbywającym ćwiczenia w grupie zaawansowanej punktów bonusowych się nie
dolicza. Punkty z egzaminu zasadniczego
i poprawkowego przeliczają się na oceny zgodnie z tabelką:
−100 − 49 | ndst |
50 − 59 | dst |
60 − 69 | dst+ |
70 − 79 | db |
80 − 89 | db+ |
90 − +∞ | bdb |
|
Terminy egzaminów, miejsca ich przeprowadzenia, przydział studentów
do sal, terminy ogłoszenia wyników oraz miejsca i terminy
konsultacji poegzaminacyjnych są podane w Terminarzu zajęć. Wszelkie wątpliwości dotyczące
sposobu oceniania egzaminu i otrzymanych ocen studenci powinni
wyjaśniać w trakcie konsultacji poegzaminacyjnych. W czasie
konsultacji po egzaminie końcowym i poprawkowym studenci winni
zgłosić się z indeksami i kartami zaliczeń celem otrzymania
wpisu oceny do indeksu. Wpisy do indeksów i konsultacje dotyczące
wyników egzaminów w innych terminach nie będą dokonywane.
Treść zadań egzaminacyjnych oraz wyniki egzaminów
są ogłaszane w Terminarzu zajęć po
zakończeniu egzaminu.
Egzamin zasadniczy
Ocena z egzaminu zasadniczego jest wystawiana na podstawie sumy
punktów z dwóch egzaminów — połówkowego i końcowego
— i punktów bonusowych. Egzamin połówkowy odbywa się w połowie
semestru, egzamin końcowy zaś w sesji zimowej. Na egzaminie
połówkowym można zdobyć do 40 punktów, na egzaminie zasadniczym zaś
60 punktów. Zakres materiału na egzaminie połówkowym obejmuje
zajęcia poprzedzające egzamin. Zakres materiału na egzaminie końcowym
obejmuje cały semestr.
W razie nieobecności na egzaminie połówkowym lub końcowym
spowodowanej chorobą student ma obowiązek dostarczyć egzaminatorowi
(osobiście, pocztą lub przez osoby trzecie) zwolnienie lekarskie
w ciągu trzech dni licząc od dnia egzaminu. Nieusprawiedliwiona
w ten sposób nieobecność studenta na którejkolwiek części egzaminu
zasadniczego jest równoznaczna z uzyskaniem zerowej liczby punktów
z tego egzaminu. W szczególnych przypadkach decyzję
o usprawiedliwieniu nieobecności na egzaminie może podjąć
Dziekan.
Egzamin połówkowy
Wszyscy studenci zapisani na przedmiot „Logika dla
Informatyków” mają obowiązek stawić się na ten egzamin.
W razie usprawiedliwionej nieobecności na egzaminie połówkowym
całkowitą liczbę punktów z egzaminu zasadniczego oblicza się na
podstawie wyników egzaminu końcowego, mnożąc liczbę zdobytych na nim
punktów przez 10/6.
Egzamin końcowy
Do egzaminu końcowego mogą przystąpić jedynie osoby, które uzyskały
zaliczenie ćwiczeń. Wszyscy studenci zapisani na przedmiot „Logika dla
Informatyków”, którzy uzyskali zaliczenie ćwiczeń, mają obowiązek
stawić się na ten egzamin.
W razie usprawiedliwionej nieobecności na egzaminie końcowym
egzaminator ustali dla danej osoby inny termin egzaminu w sesji
zimowej.
Egzamin poprawkowy
W razie otrzymania oceny niedostatecznej z egaminu zasadniczego
student przystępuje do egzaminu poprawkowego w sesji poprawkowej.
Nieobecność na egzaminie poprawkowym (niezależnie od przyczyn —
usprawiedliwionych bądź nie) jest równoznaczna z uzyskaniem oceny
niedostatecznej z tego egzaminu. Ocena z egzaminu poprawkowego nie
podlega poprawianiu.
|