WebQuest - wirusy

Instrukcja dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego

Opracowane przez:
Krzysztof Cisło - bumbum@2com.pl
Piotr Cybart - cb@hm.pl
Paweł Solarski - pawcik4@wp.pl

[ wstęp ] [ zadanie ] [ proces ] [ ewaluacja ] [ konkluzja ] [ odnośniki ]

Wstęp

Czy ktokolwiek z was złapał może paskudnego wirusa i leżał w łóżku ledwo żywy przez tydzień lub dwa? Czy przypominacie sobie sytuacje, gdy biegali nad wami lekarze i mówili, że nie mają pojęcia, co wam jest? Jedyne, co wiedzą to tyle, że to jakiś wirus. A teraz najbardziej ciekawa rzecz: taka sytuacja może się zdarzyć także z komputerami, ale to wy będziecie lekarzami, a wasz komputer pacjentem. Może warto byłoby wiedzieć, co mu dolega i „przepisać” odpowiedni lek? Aby zostać dobrym komputerowym lekarzem należy dobrać się do wnętrza, do jego korzeni, zobaczyć jak funkcjonuje oraz poznać jego słabe i mocne strony. Chcecie spróbować? No to do dzieła!

Zadanie

Wasze zadanie polegać będzie przybraniu roli takiego doktora. Macie stworzyć swojego rodzaju szczepionkę - artykuł w postaci strony HTML, w którym umieścicie porady jak bronić się przed wirusami, jakie są możliwe ataki wirusów (jakimi drogami się dostają oraz co potrafią nabroić). Opiszecie też krótką historię wirusów, oraz przebieg z pola walki, czyli bitwa między wirusem a programem, który zabezpiecza nasz system (np.: program antywirusowy). Artykuł ma zawierać dane dla ludzi, którzy dopiero co zaczynają swoją zabawę z komputerem. Powinien pokazać im takie działania, aby nie wpadli w sidła wirusów.

Proces

Zostajecie podzieleni na 6 osobowe zespoły, w których będziecie pracowali w parach, które nazwiemy drużynami.

Pierwsza drużyna z każdej grupy jest to drużyna atakujących. Jej zadania to:

  • zdobyć teoretyczną wiedzę, jaki są możliwe formy i metody ataków wirusów na inne komputery
  • poznać podstawowe rodzaje wirusów, dlaczego jedne wirusy są lepsze od innych
  • wymyślić „swojego” wirusa i opisać sposób jego działania (tzn. w jaki sposób przedostaje się do komputera oraz co robi, gdy już się przedostanie)
  • przygotować atak wirusowy na inny komputer (plan działania takiego wirusa)

Druga drużyna - drużyna defensywna ma za zadanie obronić nasz komputer przed szkodnikami, w tym:

  • dowiedzieć się jakie są źródła wirusów i którymi drogami mogą się one „wślizgnąć do komputera”
  • dowiedzieć się jakie są formy zabezpieczeń komputera przed różnego rodzaju wirusami, czyli jak zabezpieczyć system tak, aby, jeśli już wirus znalazł się na naszym komputerze, to żeby nie dokonał żadnych zniszczeń.
  • wymyślić idealny (idealny - czyli taki który nie istnieje, ale bardzo chcielibyśmy, żeby był) program antywirusowy i go opisać: jakimi metodami chroni komputer, jak rozpoznaje wirusy i jakie są jego reakcje gdy znajdzie wirusa, w sytuacji, gdy np.: ktoś uruchomił zawirusowany program.
  • przygotować się na obronę przed atakiem, czyli tak zabezpieczyć nasz system, aby się obronić przed atakiem wirusowym

Ostatnia, trzecia grupa to tak zwana drużyna kronikarzy, do której należy opisanie historii wirusów oraz relacje z przebiegu symulowanego ataku wirusa i obrony przed nim.

Po przejściu tych punktów drużyna atakujących wykona symulowany atak swoim wymyślonym wirusem, drużyna broniących się ma za zadanie wcześniej być przygotowana do odparcia ataku. Przebieg ma mniej więcej wyglądać tak: atakujący podają, w jaki sposób dostają się do systemu, zaś defensorzy odpowiadają jak ich system obronny reaguje na to próby. Gdy już się dostaniemy co wtedy zdziałamy itd. Kluczem jest tutaj posiadania kilku tzw. planów B, aby walka nie skończyła się już przy próbie dostania się do komputera. Kronikarze zaś starają się uważnie słuchać, ponieważ to oni będą potem pisać relację.

Na koniec utwórzcie stronę zawierającą:

  • Historię wirusów
  • Metody ataku (drużyna atakujących ma tu najwięcej do powiedzenia, czy raczej napisania)
  • Metody obrony (drużyna obrońców systemu tutaj ma szansę się wykazać), w tym programy antywirusowe, szczepionki, profilaktyka
  • Opis symulowanego ataku wirusa na komputer i reakcje systemu obronnego na niego
  • Rady dla początkujących

Strona powinna nauczyć świeżo upieczonych „komputerowców”, tego czego nauczyliście się podczas wykonywania zadania,

Ewaluacja

 PoczątkoweRozwinięteZaawansowaneWzorcowePunkty
Zawartość merytoryczna (dogłębność zapoznania się z tematem, różnorodność opisanych wirusów oraz ich działań, opis rysu historycznego, opis symulowanego ataku wirusa) Kilka wymienionych rodzajów wirusów, rys historyczny opisany krótko i niepełnie, relacja z ataku krótka i bez zaanagażowania Kilka opisanych wirusów, opisanych dość powierzchownie, rys historyczny przepisany z artykułu, relacja z ataku niepełna Sporo opisanych rodzajów wirusów, jednak brak szczegółowego przyglądnięcia się im, rys historyczny przepisany z wielu źródeł, atak opisany dobrze ulepszanie wykonania. Wymienione wszystkie najważniejsze typy wirusów wraz z przykładami, rys historyczny opisany własnymi słowami na podstawie kilku artykułów, relacja z ataku szczegółowa, napisana z zaangażowaniem 50%
Jakość prezentacji swojej pracy (czytelność, przejrzystość, budowa logiczna, styl wizualny strony) Strona bez wyraźnego konkretnego stylu. Jednolity tekst bez wyróżnień - mało czytelny. Strona nieciekawa wizualnie Jeden styl dla całego dokumentu. Wyróżnione (np.: oddzielone, pogrubione) osobne części artykułu. Strona nieatrakcyjna wizualnie Strona posiadający style dla różnych części. Dosyć poprawna budowa logiczna (podziały akapitów, wypunktowania). Strona poprawna, ale nie zachwycająca Strona bardzo przejrzysta i ładnie skomponowana (różne style dla różnych części artykułu (np.: dla akapitu i tytułu akapitu). Łapie za wzrok oprawą graficzną, wzbogaconą obrazkami. Czytanie jej to przyjemność. 20%
Inwencja twórcza w wymyślaniu swojego wirusa oraz programu antywirusowego Podany opis wirusa / programu antywirusowego, który istnieje Opis istniejącego wirusa / programu antywirusowego lekko zmodyfikowanego Opis nowego wirusa, który jest dosyć prymitywny; opis nowego programu antywirusowego, który ma tylko jedną lub dwie formy zabezpieczenia komputera, brak większego zaangażowania Całkiem nowy wymyślony wirus i program antywirusowy, mogące posiadać właściwości znanych istniejących, pomysł przemyślany zrealizowany z zaangażowaniem 30%

Konkluzja

Wirusy stają się obecnie coraz większym zagrożeniem dla naszych komputerów, szczególnie w czasie, gdy coraz dynamiczniej rozwija się Internet, który jest obecnie „głównym środkiem transportowym” dla wirusów komputerowych. Do coraz to większego zagrożenia z ich strony przyczynia się także niewiedza nowych użytkowników komputerów, którzy tak naprawdę do czasu poważnej awarii lub utraty danych przez wirusy lekceważą ten problem nagminnie. Dzięki powyższemu zadaniu chcieliśmy pokazać, że zło (bo jak inaczej można nazwać wirusy) czyha na nasze komputery wszędzie i uświadomić zagrożenie z ich strony. Chcieliśmy, abyście poznali sposoby profilaktyki przed nimi, demonstrując sposoby ich działania (rozszyfrowanie przez poznanie). Na dodatek dodamy małą ciekawostkę dla was: kiedyś w pewnym programie antywirusowym (Ci, którzy mają komputer od dawna pewnie domyślą się, o jaki program chodzi, inni niech zapytają kolegów, jeśli chcą wiedzieć) pokazywała się informacja, że co miesiąc na świecie pojawia się około 100 nowych wirusów - to chyba daje do myślenia, czyż nie?

Odnośniki:

Strony podstawowe:

Strony dodatkowe:

  1. Strony najpopularniejszych programów antywirusowych:
  2. Dodatkowe strony w języku angielskim:

Ostatnio uaktualnione 28 Stycznia 2003. Oparte na wzorcu WebQuest