WebQuest o instrukcji WebQuest
Wersja dla szkół ponadpodstawowych

opracowany przez Bernie Dodge
tłumaczony z języka angielskiego przez Ewę Gurbiel

Wprowadzenie

Na początku roku 1995 nauczyciele zaczęli uczyć się, jak dobrze stosować zasoby sieci Internet,aby przygotować lekcje zorientowane na poszukiwanie informacji i budowanie wiedzy, korzystając z instrukcji WebQuest. Ale czym naprawdę jest WebQuest? Jak poznać, że to jest dobry WebQuest? Dzisiaj będziemy się zmagać z tym problemem.

Zadanie

Aby zbudować dobry WebQuest, należy zrozumieć różne możliwości, które pojawiają się, gdy przygotowujemy lekcje oparte na WWW. Jednym ze sposobów jest krytyczna analiza pewnej liczby przykładów instrukcji WebQuest i przedyskutowanie ich z różnych punktów widzenia. To jest Waszym zadaniem w tym ćwiczeniu.

Na końcu zajęć Ty i Twoja grupa odpowiecie na postawione pytania:

  1. Które 2 z przykładów wymienionych poniżej są najlepsze? Dlaczego?
  2. Które 2 są najgorsze? Dlaczego?
  3. Co oznacza dla Ciebie najlepszy i najgorszy?

Źródła

Tu są przykłady, które powinniście przeanalizować:

Proces

  1. Po pierwsze, każdy uczestnik dostanie kopię karty pracy. Aby odpowiedzieć na pytania podane powyżej, dobierzcie się w grupy czteroosobowe. Wewnątrz grupy, każdy z Was przyjmie jedną z następujących ról:

    Zwolennik efektywności: uważasz czas za wielką wartość.Twoim zdaniem we współczesnych szkołach traci się za dużo czasu na działanie nieukierunkowane i uczący się nie wiedzą co mają robić w danym momencie. Według Ciebie, dobry WebQuest, to jest taki, który dostarcza wiele materiału niewielkim nakładem. Jeśli jest to małe niezbyt ambitne działanie, które pozwala opanować dobrze niewielki fragment materiału, to Ci się podoba. Jeśli to jest działanie długoterminowe, to Twoim zdaniem powinno dawać dogłębne zrozumienie zagadnienia, którym się zajmuje.

    Zwolennik pracy grupowej: według Ciebie, najlepszymi działaniami w uczeniu są te, w których uczniowie uczą się współpracy. WebQuests, które wymagają współpracy i wymuszają potrzebę dyskusji oraz konsensusu, są z Twojego punktu widzenia najlepsze. Jeśli WebQuest ma być wykonany przez uczniów pracujących pojedynczo, to taki WebQuest przyjmujesz z dużym chłodem.

    Zwolennik wysokiego poziomu: kształcenie umiejetności myślenia na wysokim poziomie jest dla Ciebie wszystkim. We współczesnej szkole kładzie się za duży nacisk na pamiętanie i odtwarzanie faktów. Jedynym usprawiedliwieniem dla wprowadzenia technologii do szkół jest otwarcie uczniom możliwości analizowania informacji, syntezowania różnych poglądów i przyjęcia zdania na temat meritum jakiejś sprawy. Dla Ciebie mają wartość te miejsca w sieci, które pozwalają na twórcze wyrażenie się części uczących się.

    Zwolennik technologii: kochasz te internetowe rzeczy. Dla Ciebie, najlepszy WebQuest to ten, który najlepiej wykorzystuje technologię WWW. Jeśli WebQuest ma atrakcyjne kolory, animowane gify i wiele odnośników do interesujących miejsc, to podoba się Tobie. Jeśli minimalnie wykorzystuje WWW, to wolisz użyć karty pracy.

  2. Indywidualnie przeanalizujesz każde miejsce z podanych w wykazie źródeł i użyjesz karty pracy, aby zanotować Twoją opinię o każdym miejscu z punktu widzenia wybranej przez Ciebie roli w grupie. Na jedno miejsce nie poświęcaj więcej niż 10-15 minut.

  3. Jeśli każdy w grupie zobaczy wszystkie miejsca, to uzgodnijcie wspólną odpowiedź na pytania. Jednym ze sposobów może być, że każda osoba z grupy głosuje za dwoma najlepszymi i dwoma najgorszymi (ze swojego punktu widzenia, nawet jeśli w pierwszej chwili nie zgadza się z tym).

  4. Najprawdopodobniej nie będzie zgody, a więc następny krok to dyskusja, aby dojść do kompromisu dotyczącego uzgodnionego w grupie wyboru najgorszego i najlepszego WebQuest-u. Weź pod uwagę swój punkt widzenia i zobacz czy możesz się zgodzić z tym, co jest najlepsze dla uczącego się.

  5. Jedna z osób w grupie powinna przygotować notatkę na forum zawierającą ostateczną ocenę i uzgodniony wybór dwóch najlepszych i dwóch najgorszych instrukcji. Zobaczymy, czy inne grupy zgodzą się z Waszą konkluzją.

Konkluzja

Idealnie byłoby, gdyby to ćwiczenie dostarczyło Wam wiele pomysłów do pracy z Waszym końcowym projektem. Najlepszy WebQuest jeszcze nie został napisany. To może być Twój!


Written by
Bernie Dodge. Last updated on April 10, 1999
Tłumaczyła Ewa Gurbiel (12.05.2001). Ostatnie poprawki Ewa Kołczyk (17.12.2003)