Zaprojektowali: Izabela Adamczyk
Marcin Brodziak
Wprowadzenie
Stary, siwy człowiek przechadza się po korytarzu. Przygląda się półkom, regałom, przeszklonym szafom. Podziwia telegraf, żarówkę, której babcia pamietała Edisona, dagerotyp, cinematographe z czasów braci Lumiere, pierwszy komputer, jeszcze z lampami... Przechodzi z sali do sali. Wraca do swojego gabinetu. Wtem dzwoni telefon: ,,Panie Witoldzie! Mam wspaniałą wiadomość! Dostaliśmy dotację!'' -- w słuchawce słyszy głos swojej przełożonej, młodej prężnej pani dyrektor -- ,,Firma Satoshi zasponoruje naszą wystawę o historii nośników informacji. Do końca miesiąca chcą zobaczyć projekt.''
Witold odłożył słuchawkę, złapał się za głowę. Zupełnie nie wie od czego zacząć.
Zadanie
Waszym zadaniem jest stworzenie projektu strony internetowej o wystawie. Powinny znaleźć się na niej informacje o tym, co można obejrzeć w muzeum, plan wystawy oraz informacje o prezentowanych eksponatach. Niech strona ta będzie zarówno reklamą w czasie trwania wystawy, jak i kompendium informacji o taśmach, dyskietkach, cd-romach i kartach perforowanych, gdy już wystawy nie bedzie mozna oglądać w muzeum.
Na stronie powinny znaleźć się informacje o nośnikach z czasów pierwszych komputerów (karty i taśmy perforowane, taśmy magnetyczne i kasety magnetofonowe) poprzez stosowane obecnie (dyskietki, CD, DVD, PenDrive'y) aż po te, które obecnie znajdują się w fazie badań (pamięci holograficzne, biologiczne, itp.).
Strona powinna wzbogadzić wiedzę czytelników, a jednocześnie zachęcać do zwiedzenia wystawy. Niech bedzię wprowadzeniem w świat informacji, niech odsłoni komputer ze strony nie mocy procesora i pamięci RAM czy szybkości karty graficznej, ale z tej mniej zauważanej, ale niezbędnej dla jego działania: ze strony pamięci masowej!
Źródła
Zamieszczamy tu zestaw odnośników, które pomogą zacząć poszukiwania. To dobry punkt wyjścia, ale nie opierajcie się tylko na nim!- Verbatim
- Historia dyskietek (Imation)
- Historia dyskietek (Wikipedia)
- Zestawienie nośników danych
- Karty dziurkowane
- Papier elektroniczny
- Inphase Technologiess [ang]
- Holographic Data Storage [ang]
- Jak dobrać kolory na stronie WWW [ang]
Proces
- Pracujecie w 3 osobowym zespole. Jedna osoba jest odpowiedzialna za nośniki historyczne, jedna za współczesne, a ostatnia zajmie się futurologią i nośnikami przyszłości. Przejrzyjcie indywidualnie zasugerowane przez nas strony oraz poszukajcie informacji w wyszukiwarkach internetowych.
- Każdy z was niech zrobi notatki na temat nośników danych wykorzystywanych w opracowywanym przez siebie okresie. Przeglądając strony poszuka fotografii tych nośników, a następnie wyróżni dwa, które uważa za najważniejsze, dwa które uważa za największe pomyłki oraz dwa najbardziej zaskakujące, najciekawsze.
- Przedstawcie skrótowo pozostałym członkom zespołu informacje, które zdobyliście. Ustalcie zwycięzcę w konkursie na
- najbardziej przełomowy nośnik informacji,
- największą pomyłkę bądź najgorzej zapowiadający się wynalazek oraz
- najoryginalniejsze, najciekawsze rozwiązanie.
- Wspólnie zaplanujcie wystawę w muzeum:
- jak rozmieście eksponaty?
- wymyslcie dla każdego kilkuzdaniowy opis,
- narysujcie plan wystawy.
- Stwórzcie stronę html podsumowującą wasze poszukiwania. Zadbajcie zarówno o reklamę wystawy, jak i o wartość edukacyjną samej strony.
- Przedyskutujcie odpowiedź na pytanie: który z nośników był najbardziej przełomowy.
Ewaluacja
Kategoria | Kryterium | Początkowe | Rozwinięte | Zaawansowane | Wzorcowe | Punkty |
---|---|---|---|---|---|---|
Wartość merytoryczna przedstawionego rozwiązania. | Mapa wystawy | mapa niedopracowana pod względem graficznym,mało estetyczna, mało oryginalna | mapa estetyczna, nieliczne uchybienia w detalach graficznych, mało oryginalna | mapa dopracowana, estetyczna, ciekawa szata graficzna | mapa dopracowana, estetyczna, ciekawa szata graficzna, uzupełniona linkami prowadzącymi do opisów przedmiotów | 3 |
Produkty historyczne | tylko najbardziej znane produkty, mała ilość przykładów (1 lub 2) | tylko powszechnie znane produkty, od 3 do 4 przykładów | poza nośnikami powszechnie znanymi pojawiają się te mniej popularne, od 5 do 6 przykładów | bogaty wybór nośników, więcej niż 6 przykładów | 4 | |
Produkty teraźniejsze | produkty, powszechnie znane, mało przykładów (1 lub 2) | poza nośnikami najpopularniejszymi pojawiają się mniej znane, od 3 do 5 przykładów | pojawiają się nośniki bardzo oryginalne, mało popularne, ale brakuje przykładów powszechnie znanych, od 6 do 8 przykładów | bogaty wybór nośników zarówno znanych i tych mało popularnych, więcej niż 8 przykładów | 4 | |
Technologie przyszłości | opisane produkty są mało przekonującym wymysłem uczniów | przykłady nośników, które być może pojawią się w przyszłości są pomysłem uczniów, ale bardzo wiarygodnym | nośniki których pojawienie się zostało zapowiedziane w prasie (pojawią się w ciągu najbliższego roku) | przykłady produktów, które mają się pojawić w przyszłości bardziej odległej niż rok, nad którymi prowadzone są badania | 4 | |
Bogactwo opisów | większość opisów jest bardzo krótka, pobieżnie charakteryzująca produkty | rozbudowane, ale mało przemyślane, zmuszające czytajacego do samodzielnego wybierania z tekstu istotnych informacji | opisy ciekawe i rozbudowane, zawierające istotne informacje na temat nośników | opisy rozbudowane, przemyślane, przedstawiające najbardziej istotne fakty,ciekawostki, anegdoty | 3 | |
Zdjęcia przedmiotów | pojedyncze, mało estetyczne | dużo zdjęć, większość robi dobre wrażenie estetyczne | prawie wszystkie przedmioty zilustrowane zdjęciem, brak zdjęć zrobionych własnoręcznie | praktycznie każdy przedmiot jest ilustrowany zdjęciem, część zdjęć zrobiona własnoręcznie | 2 | |
Przedmioty ciekawe, mało znane | brak | sporadycznie pojawiające się przedmioty mało znane (od 1 do 2) | kilka (więcej niż 2) przedmiotów mało popularnych | dużo dość ciekawych, mało znanych przedmiotów, bądź kilka ekstremalnie zaskakujących | 2 | |
Konkursy (najbardziej przełomowy nośnik danych, najmniej istotny nośnik danych i najciekawsze rozwiązanie) | rozstrzygnięty co najmniej jeden konkurs, podane wyniki bez komentrzy | rozstrzygnięte wszystkie konkursy, podanie tylko tabel z wynikami konkursów, bez uzasadnienia | wyniki konkursu opisane bardzo pobieżnie | elegancko opisany proces oceny przedmiotów i wyłaniania zwycięzców, podane tabele wyników | 3 | |
Różnorodność i dobór materiałów. | Materiały ze źródeł własnych i podanych w WebQuescie | tylko materiały podane w WebQuescie | własne źródła pojawiają się sporadycznie | dużo materiałów własnych, tylko w języku polskim | dużo materiałów własnych, korzystanie ze źródeł obcojęzycznych | 4 |
Materiały z źródeł spoza sieci Web | brak | brak | brak | pojawiają się wraz z komentarzem z jakich źródeł pochodzą | 4 | |
Bibliografia | brak | wymienione nazwy, bez szczegółów | bibliografia obecna, ale niezostała zapisana zgodnie z obowiązującymi normami | dokładnie opisana bibliografia, zgodna z normami, podany język | 2 | |
Estetyka wykonania. Spójność prezentacji zgromadzonych materiałów. Język wypowiedzi. | Układ strony | mało przejrzysty, nieprzemyślany, sprawiający wrażenie chaosu | przejrzysty, nieciekawy | ukłd przejrzysty i przemyślany | wyraźny, przejrzysty,pomysłowy i elegancki układ | 3 |
Dobór kolorów nieutrudniający czytania | kolory w znacznej mierze nieczytelne, mało kontrastujące | miejscami słabe kontrasty, zestawienia kolorów utrudniające czytanie | dobre kontrasty, miejscami kolory w wyraźny sposób nie harmonizują z sobą | kolory dobrze widoczne, harmonizujące, nie męczące oczu | 2 | |
Łatwość nawigacja | całkowity brak odnośników pomiędzy poszczególnymi stronami | trudna nawigacja, zwiększająca czas dostępu do informacji | sporadyczne utrudniania | brak jakichkolwiek niejasności, dobrze zaplanowana nawigacja | 4 | |
Stylistyka i ortografia | błędy ort. i stylistyczne | nieliczne błedy ort. i stylistyczne | brak błędów ortograficznych, nieliczne błędy stylistyczne | brak błędów | 2 | |
Język wypowiedzi | niespójna, wyraźnie widać, że poszczególne części strony stworzone zostały przez różne osoby | nie są zbyt wyraźne niespójności, wypowiedź zagmatwana | wypowiedź spójna, przejrzysta | wypowiedź spójna, przejrzysta, barwna, ciekawa | 2 | |
Szata graficzna | brak dodatków graficznych, kolorów, elementów graficznych | nieliczne dodatki graficzne, pojawiają się kolory | szata ciekawa, oryginalna | szata elegancka, oryginalna, z dużą inwencją i rozmachem | 4 | |
Poprawność i jakość kodu strony HTML. | Walidacja (HTML) | brak | brak | wymagana | wymagana | 2 |
Walidacja (CSS) | brak | brak | brak | wymagana | 1 | |
Czytelność kodu | kod nieprzejrzysty, nieczytelny, całkowity brak komentrzy | kod miejscami nieczytelny i chaotyczny, brak komentrzy | kod czytelny, wyraźne braki komentarzy w istotnych miejscach | kod czytelny, dobrze udokumentowany | 4 |
Konkluzja
Przy pracy nad tym WebQuestem dowiedzieliście się wielu rzeczy. Jak ewoluowały nośniki danych, jak zmieniała się ich pojemność w czasie. Obecnie ze zdziwieniem patrzymy na starsze komputery, które nie miały twardego dysku a tylko kilka kilobajtów pamięci. Ciekawe, czy w przyszłości równie dziwnym będzie komputer z gigabajtem RAM'u i dyskiem z dwustoma gigabajtami.