Wprowadzenie Zadanie Źródła Proces Ewaluacja Konkluzja
WebQuest dla klasy 2 LO
Zaprojektowali:
Izabela Adamczyk
Marcin Brodziak

Wprowadzenie

Stary, siwy człowiek przechadza się po korytarzu. Przygląda się półkom, regałom, przeszklonym szafom. Podziwia telegraf, żarówkę, której babcia pamietała Edisona, dagerotyp, cinematographe z czasów braci Lumiere, pierwszy komputer, jeszcze z lampami... Przechodzi z sali do sali. Wraca do swojego gabinetu. Wtem dzwoni telefon: ,,Panie Witoldzie! Mam wspaniałą wiadomość! Dostaliśmy dotację!'' -- w słuchawce słyszy głos swojej przełożonej, młodej prężnej pani dyrektor -- ,,Firma Satoshi zasponoruje naszą wystawę o historii nośników informacji. Do końca miesiąca chcą zobaczyć projekt.''

Witold odłożył słuchawkę, złapał się za głowę. Zupełnie nie wie od czego zacząć.

Zadanie

Waszym zadaniem jest stworzenie projektu strony internetowej o wystawie. Powinny znaleźć się na niej informacje o tym, co można obejrzeć w muzeum, plan wystawy oraz informacje o prezentowanych eksponatach. Niech strona ta będzie zarówno reklamą w czasie trwania wystawy, jak i kompendium informacji o taśmach, dyskietkach, cd-romach i kartach perforowanych, gdy już wystawy nie bedzie mozna oglądać w muzeum.

Na stronie powinny znaleźć się informacje o nośnikach z czasów pierwszych komputerów (karty i taśmy perforowane, taśmy magnetyczne i kasety magnetofonowe) poprzez stosowane obecnie (dyskietki, CD, DVD, PenDrive'y) aż po te, które obecnie znajdują się w fazie badań (pamięci holograficzne, biologiczne, itp.).

Strona powinna wzbogadzić wiedzę czytelników, a jednocześnie zachęcać do zwiedzenia wystawy. Niech bedzię wprowadzeniem w świat informacji, niech odsłoni komputer ze strony nie mocy procesora i pamięci RAM czy szybkości karty graficznej, ale z tej mniej zauważanej, ale niezbędnej dla jego działania: ze strony pamięci masowej!

Źródła

Zamieszczamy tu zestaw odnośników, które pomogą zacząć poszukiwania. To dobry punkt wyjścia, ale nie opierajcie się tylko na nim!
  1. Verbatim
  2. Historia dyskietek (Imation)
  3. Historia dyskietek (Wikipedia)
  4. Zestawienie nośników danych
  5. Karty dziurkowane
  6. Papier elektroniczny
  7. Inphase Technologiess [ang]
  8. Holographic Data Storage [ang]
  9. Jak dobrać kolory na stronie WWW [ang]

Proces

  1. Pracujecie w 3 osobowym zespole. Jedna osoba jest odpowiedzialna za nośniki historyczne, jedna za współczesne, a ostatnia zajmie się futurologią i nośnikami przyszłości. Przejrzyjcie indywidualnie zasugerowane przez nas strony oraz poszukajcie informacji w wyszukiwarkach internetowych.
  2. Każdy z was niech zrobi notatki na temat nośników danych wykorzystywanych w opracowywanym przez siebie okresie. Przeglądając strony poszuka fotografii tych nośników, a następnie wyróżni dwa, które uważa za najważniejsze, dwa które uważa za największe pomyłki oraz dwa najbardziej zaskakujące, najciekawsze.
  3. Przedstawcie skrótowo pozostałym członkom zespołu informacje, które zdobyliście. Ustalcie zwycięzcę w konkursie na
    • najbardziej przełomowy nośnik informacji,
    • największą pomyłkę bądź najgorzej zapowiadający się wynalazek oraz
    • najoryginalniejsze, najciekawsze rozwiązanie.
  4. Wspólnie zaplanujcie wystawę w muzeum:
    • jak rozmieście eksponaty?
    • wymyslcie dla każdego kilkuzdaniowy opis,
    • narysujcie plan wystawy.
  5. Stwórzcie stronę html podsumowującą wasze poszukiwania. Zadbajcie zarówno o reklamę wystawy, jak i o wartość edukacyjną samej strony.
  6. Przedyskutujcie odpowiedź na pytanie: który z nośników był najbardziej przełomowy.

Ewaluacja

Schemat ewaluacji
Kategoria Kryterium Początkowe Rozwinięte Zaawansowane Wzorcowe Punkty
Wartość merytoryczna przedstawionego rozwiązania. Mapa wystawy mapa niedopracowana pod względem graficznym,mało estetyczna, mało oryginalna mapa estetyczna, nieliczne uchybienia w detalach graficznych, mało oryginalna mapa dopracowana, estetyczna, ciekawa szata graficzna mapa dopracowana, estetyczna, ciekawa szata graficzna, uzupełniona linkami prowadzącymi do opisów przedmiotów 3
Produkty historyczne tylko najbardziej znane produkty, mała ilość przykładów (1 lub 2) tylko powszechnie znane produkty, od 3 do 4 przykładów poza nośnikami powszechnie znanymi pojawiają się te mniej popularne, od 5 do 6 przykładów bogaty wybór nośników, więcej niż 6 przykładów 4
Produkty teraźniejsze produkty, powszechnie znane, mało przykładów (1 lub 2) poza nośnikami najpopularniejszymi pojawiają się mniej znane, od 3 do 5 przykładów pojawiają się nośniki bardzo oryginalne, mało popularne, ale brakuje przykładów powszechnie znanych, od 6 do 8 przykładów bogaty wybór nośników zarówno znanych i tych mało popularnych, więcej niż 8 przykładów 4
Technologie przyszłości opisane produkty są mało przekonującym wymysłem uczniów przykłady nośników, które być może pojawią się w przyszłości są pomysłem uczniów, ale bardzo wiarygodnym nośniki których pojawienie się zostało zapowiedziane w prasie (pojawią się w ciągu najbliższego roku) przykłady produktów, które mają się pojawić w przyszłości bardziej odległej niż rok, nad którymi prowadzone są badania 4
Bogactwo opisów większość opisów jest bardzo krótka, pobieżnie charakteryzująca produkty rozbudowane, ale mało przemyślane, zmuszające czytajacego do samodzielnego wybierania z tekstu istotnych informacji opisy ciekawe i rozbudowane, zawierające istotne informacje na temat nośników opisy rozbudowane, przemyślane, przedstawiające najbardziej istotne fakty,ciekawostki, anegdoty 3
Zdjęcia przedmiotów pojedyncze, mało estetyczne dużo zdjęć, większość robi dobre wrażenie estetyczne prawie wszystkie przedmioty zilustrowane zdjęciem, brak zdjęć zrobionych własnoręcznie praktycznie każdy przedmiot jest ilustrowany zdjęciem, część zdjęć zrobiona własnoręcznie 2
Przedmioty ciekawe, mało znane brak sporadycznie pojawiające się przedmioty mało znane (od 1 do 2) kilka (więcej niż 2) przedmiotów mało popularnych dużo dość ciekawych, mało znanych przedmiotów, bądź kilka ekstremalnie zaskakujących 2
Konkursy (najbardziej przełomowy nośnik danych, najmniej istotny nośnik danych i najciekawsze rozwiązanie) rozstrzygnięty co najmniej jeden konkurs, podane wyniki bez komentrzy rozstrzygnięte wszystkie konkursy, podanie tylko tabel z wynikami konkursów, bez uzasadnienia wyniki konkursu opisane bardzo pobieżnie elegancko opisany proces oceny przedmiotów i wyłaniania zwycięzców, podane tabele wyników 3
Różnorodność i dobór materiałów. Materiały ze źródeł własnych i podanych w WebQuescie tylko materiały podane w WebQuescie własne źródła pojawiają się sporadycznie dużo materiałów własnych, tylko w języku polskim dużo materiałów własnych, korzystanie ze źródeł obcojęzycznych 4
Materiały z źródeł spoza sieci Web brak brak brak pojawiają się wraz z komentarzem z jakich źródeł pochodzą 4
Bibliografia brak wymienione nazwy, bez szczegółów bibliografia obecna, ale niezostała zapisana zgodnie z obowiązującymi normami dokładnie opisana bibliografia, zgodna z normami, podany język 2
Estetyka wykonania. Spójność prezentacji zgromadzonych materiałów. Język wypowiedzi. Układ strony mało przejrzysty, nieprzemyślany, sprawiający wrażenie chaosu przejrzysty, nieciekawy ukłd przejrzysty i przemyślany wyraźny, przejrzysty,pomysłowy i elegancki układ 3
Dobór kolorów nieutrudniający czytania kolory w znacznej mierze nieczytelne, mało kontrastujące miejscami słabe kontrasty, zestawienia kolorów utrudniające czytanie dobre kontrasty, miejscami kolory w wyraźny sposób nie harmonizują z sobą kolory dobrze widoczne, harmonizujące, nie męczące oczu 2
Łatwość nawigacja całkowity brak odnośników pomiędzy poszczególnymi stronami trudna nawigacja, zwiększająca czas dostępu do informacji sporadyczne utrudniania brak jakichkolwiek niejasności, dobrze zaplanowana nawigacja 4
Stylistyka i ortografia błędy ort. i stylistyczne nieliczne błedy ort. i stylistyczne brak błędów ortograficznych, nieliczne błędy stylistyczne brak błędów 2
Język wypowiedzi niespójna, wyraźnie widać, że poszczególne części strony stworzone zostały przez różne osoby nie są zbyt wyraźne niespójności, wypowiedź zagmatwana wypowiedź spójna, przejrzysta wypowiedź spójna, przejrzysta, barwna, ciekawa 2
Szata graficzna brak dodatków graficznych, kolorów, elementów graficznych nieliczne dodatki graficzne, pojawiają się kolory szata ciekawa, oryginalna szata elegancka, oryginalna, z dużą inwencją i rozmachem 4
Poprawność i jakość kodu strony HTML. Walidacja (HTML) brak brak wymagana wymagana 2
Walidacja (CSS) brak brak brak wymagana 1
Czytelność kodu kod nieprzejrzysty, nieczytelny, całkowity brak komentrzy kod miejscami nieczytelny i chaotyczny, brak komentrzy kod czytelny, wyraźne braki komentarzy w istotnych miejscach kod czytelny, dobrze udokumentowany 4

Konkluzja

Przy pracy nad tym WebQuestem dowiedzieliście się wielu rzeczy. Jak ewoluowały nośniki danych, jak zmieniała się ich pojemność w czasie. Obecnie ze zdziwieniem patrzymy na starsze komputery, które nie miały twardego dysku a tylko kilka kilobajtów pamięci. Ciekawe, czy w przyszłości równie dziwnym będzie komputer z gigabajtem RAM'u i dyskiem z dwustoma gigabajtami.

Rozwiązanie

Przykładowo zamieszczamy własne rozwiązanie.