Prehistoria Informatyki

Niesamowite opowieści z dzieciństwa

staruszki informatyki

Webquest dla drugiej klasy liceum

Zaprojektowany przez

Tomka Słotę

Współpraca

Monika Janus
Michał Jaros
Bartosz Cieśla

 

Wstęp | Zadania | Proces | Konkluzja | Źródła

 

Wstęp

Większość z was posiada w domu własny komputer, jeśli nawet nie, na pewno i tak nie raz mieliście okazję używać tego urządzenia do zabawy, czy nauki. Na pewno widzicie, jak dużo miejsca zajmuje komputer w życiu dorosłych – trudno byłoby sobie wyobrazić, co zrobiłyby banki, czy lotniska, kiedy setki używanych w nich komputerów przestałyby nagle działać. Komputer to ostatnio również coraz częściej domowe centrum rozrywki, przy nim spędza się coraz więcej wolnego czasu.

Jak wiecie dzieje komputerów są dosyć młode. Jednak zanim powstały, w ludzkiej wiedzy musiało się dokonać wiele ważnych przemian, trwało to setki, a nawet tysiące lat. Okres ten można by nazwać ,,prehistorią informatyki’’, chociaż nie brakowało w nim wydarzeń ciekawych i godnych odnotowania, znany jest nielicznym.



elektryczny abakus
Zadanie

Waszym zadaniem będzie prześledzenie fascynującej historii komputerów i związanych z nimi odkryć i wynalazków, które poprzedziły powstanie tych maszyn. Żeby poszczególne zjawiska były łatwiejsze do zaobserwowania, historię będziecie badać z różnych perspektyw :

  1. Komputer – rozbudowany kalkulator ? Zanim okazało się, że komputer może mieć setki różnych zastosowań, wykorzystywano go głównie do przeprowadzania obliczeń. W tej dziedzinie był kolejnym, z wielu wcześniej podjętych kroków i ich poznanie jest właśnie treścią tego punktu
  2. Algorytmika i logika. Teoretyczne podwaliny informatyki i komputera. Kiedy już zbudowano komputer, do tego, żeby napisać ,,zarządzające nim’’ oprogramowanie przydatne były koncepcje i teorie rozwijane już dużo, dużo wcześniej
  3. Komunikacja. Urządzenia wejścia-wyjścia. Obok wspomnianego aspektu obliczeniowego, już w pierwszych komputerach ważna była kwestia przechowywania informacji, możliwość przesyłania danych na odległość dała informatyce jej obecne znaczenie.
  4. Aspekty społeczne.

Na każdy z tych tematów napiszecie mały referat, w ciekawy i przystępny sposób mówiący o ważnych wydarzeniach i etapach w rozwoju koncepcji w danej dziedzinie. Wiedzą, którą zdobędziecie, podzielicie się z waszymi kolegami w całym kraju, umieszczając w Internecie stronę łączącą treść waszych wypracowań.

 

Proces

Do wykonania zadania potrzeba będzie pięć osób. Możesz być jednym z czworga, którzy będą zbierać i analizować informacje na temat jednego z wymienionych aspektów historii komputerów. Jeżeli wybierzesz to zadanie, powinieneś postępować następująco :

Jeśli posiadasz zdolności organizacyjne i czujesz się pewnie w tworzeniu stron internetowych, wybierzesz zapewne piątą opcję i zostaniesz koordynatorem projektu. Wtedy postępujesz wg planu :

 

Konkluzja

Celem waszego zadania było zapoznanie się z drogą, jaką przebyły idea związane ze współczesną informatyką, zanim znalazły dzisiejsze zastosowanie. W waszej pamięci powinna zostać wiedza o wynalazkach i koncepcjach, które przydały się w późniejszym rozwoju informatytki. Powinniście również zdawać sobie sprawę, jakie potrzeby społeczeństwa zaspokoiło pojawienie się komputera.

 

Źródła

Do wykonania zadania potrzebne będą informacje zawarte na stronach internetowych. Przy rozwiązywaniu zadania wykorzystajcie podane poniżej odnośniki. Pamiętajcie by w rozwiązaniu umieścić skąd czerpaliście informacje.


http://www.heading.enter.net.pl/komphis.htm
http://www.komputer.cuprum.pl/historia/historia.html
http://www.kpcajb.pl.silesianet.pl/his/his.htm
http://magazyn.reporter.pl/1999/10/r0301.html
http://wwwnt.if.pwr.wroc.pl/up/mtk/2001/kasprzak_karol/default.htm
http://wiem.onet.pl/wiem/