Prehistoria Informatyki
Niesamowite opowieści z dzieciństwa
staruszki informatyki
Webquest dla drugiej klasy liceum
Zaprojektowany przez
Tomka Słotę
Współpraca
Monika Janus
Michał Jaros
Bartosz Cieśla
Wstęp | Zadania | Proces | Konkluzja | Źródła
Wstęp
Większość z was posiada w domu własny komputer, jeśli nawet nie, na pewno i tak nie raz mieliście okazję używać tego urządzenia do zabawy, czy nauki. Na pewno widzicie, jak dużo miejsca zajmuje komputer w życiu dorosłych – trudno byłoby sobie wyobrazić, co zrobiłyby banki, czy lotniska, kiedy setki używanych w nich komputerów przestałyby nagl
e działać. Komputer to ostatnio również coraz częściej domowe centrum rozrywki, przy nim spędza się coraz więcej wolnego czasu.
Jak wiecie dzieje komputerów są dosyć młode. Jednak zanim powstały, w ludzkiej wiedzy musiało się dokonać wiele ważnych przemian, trwało to setki, a nawet tysiące lat. Okres ten można by nazwać ,,prehistorią informatyki’’, chociaż nie brakowało w nim wydarzeń ciekawych i godnych odnotowania, znany jest nielicznym.
Zadanie
Waszym zadaniem będzie prześledzenie fascynującej historii komputerów i związanych z nimi odkryć i wynalazków, które poprzedziły powstanie tych maszyn. Żeby poszczególne
zjawiska były łatwiejsze do zaobserwowania, historię będziecie badać z różnych perspektyw :
- Komputer – rozbudowany kalkulator ?
Zanim okazało się, że komputer może mieć setki różnych zastosowań, wykorzystywano go głównie do przeprowadzania obliczeń. W tej dziedzinie był kolejnym, z wielu wcześniej podjętych kroków i ich poznanie jest właśnie treścią tego punktu
- Algorytmika i logika. Teoretyczne podwaliny informatyki i komputera. Kiedy już zbudowano komputer, do tego, żeby napisać ,,zarządzające nim’’ oprogramowanie przydatne były koncepcje i teorie rozwijane już dużo, dużo wcześniej
- Komunikacja. Urządzenia wejścia-wyjścia. Obok wspomnianego aspektu obliczeniowego, już w pierwszych komputerach ważna była kwestia przechowywania informacji, możliwość przesyłania danych na odległość dała informatyce jej obecne znaczenie.
- Aspekty społeczne.
Na każdy z tych tematów napiszecie mały referat, w ciekawy i przystępny sposób mówiący o ważnych wydarzeniach i etapach w rozwoju koncepcji w danej dziedzinie.
Wiedzą, którą zdobędziecie, podzielicie się z waszymi kolegami w całym kraju, umieszczając
w Internecie stronę łączącą treść waszych wypracowań.
Proces
Do wykonania zadania potrzeba będzie pięć osób. Możesz być jednym z czworga, którzy będą zbierać i analizować informacje na temat jednego z wymienionych aspektów historii komputerów. Jeżeli wybierzesz to zadanie, powinieneś postępować następująco :
- Wybierz jeden z tematów
- Zapoznaj się z dostępnymi źródłami, zwróć uwagę na elementy, które pasują do ,,twojej działki’’
- Sporządź plan, w którym wypunktujesz rzeczy, o których będziesz pisać. Wybieraj rzeczy istotne i interesujące.
- Być może czytając materiały źródłowe znalazłeś ciekawy materiał, który pasuje do tematu innego członka grupy, na pewno ucieszy się, kiedy mu o tym powiesz
- Skonsultuj swój plan z koordynatorem grupy
- Teraz na podstawie sporządzonego planu napisz treść – staraj się ujmować rzeczy w sposób ciekawy (łatwiej zapamiętać interesującą anegdotę), ale jednocześnie rzeczowy i konkretny
- W treści wyszukaj i zaznacz słowa i pojęcia trudne, lub zasługujące na komentarz
- Podaj spis źródeł, z których ostatecznie skorzystałeś
Jeśli posiadasz zdolności organizacyjne i czujesz się pewnie w tworzeniu stron internetowych, wybierzesz zapewne piątą opcję i zostaniesz koordynatorem projektu. Wtedy postępujesz wg planu :
- Zapoznaj się ze schematem pracy pozostałych członków grupy
- Przeczytaj plany przygotowane przez kolegów, zwróć uwagę, żeby trzymały się tematu i reprezentowały zbliżony poziom (chodzi głównie objętość). Zapoznaj się z wykorzystanymi przez nich materiałami źródłowymi
- Jeżeli ten sam punkt powtarza się przy różnych tematach, to zadbaj o to, żeby albo zajęła się nim tylko jedna osoba (w ramach swojego tematu), albo podziel materiał na części. Później zadbasz, żeby zaistniały między nimi od
powiednie odniesienia.
- Zbierz teksty od kolegów, ewentualnie dokonaj drobnych poprawek, żeby miały zbliżony styl
- Wybierz ilustracje do tekstów – ze źródeł, z których korzystali autorzy, lub innych
- Napisz osnowę łączącą poszczególne części tekstu (w tym wstęp i zakończenie)
- Ze słów zaznaczonych przez kolegów sporządź mini-słownik, poszukaj definicji haseł w źródłach, lub skorzystaj z Wirtualnej Encyklopedii
- Sporządź wspólny spis źródeł
- Zrób stronę internetową prezentującą otrzymaną pracę, nie zapomnij podać źródła każdej użytej ilustracji. Strona powinna być estetyczna, atrakcyjna graficznie, czytelna i łatwa w nawigacji
Konkluzja
Celem waszego zadania było zapoznanie się z drogą, jaką przebyły idea związane ze współczesną informatyką,
zanim znalazły dzisiejsze zastosowanie. W waszej pamięci powinna zostać wiedza o wynalazkach i koncepcjach, które przydały się w późniejszym rozwoju informatytki. Powinniście również zdawać sobie sprawę, jakie potrzeby
społeczeństwa zaspokoiło pojawienie się komputera.
Źródła
Do wykonania zadania potrzebne będą informacje zawarte na stronach internetowych. Przy rozwiązywaniu zadania wykorzystajcie podane poniżej odnośniki. Pamiętajcie by w rozwiązaniu umieścić skąd
czerpaliście informacje.
http://www.heading.enter.net.pl/komphis.htm
http://www.komputer.cuprum.pl/historia/historia.html
http://www.kpcajb.pl.silesianet.pl/his/his.htm
http://magazyn.reporter.pl/1999/10/r0301.html
http://wwwnt.if.pwr.wroc.pl/up/mtk/2001/kasprzak_karol/default.htm
http://wiem.onet.pl/wiem/