1. Zagadnienia dotyczące praw autorskich.Pisząc poradnik dla użytkownika multimediów nie można pominąć tematu praw autorskich, które w chwili obecnej są nagminnie łamane. Na szczęście pojawiły się już przepisy pozwalające chronić pracę innych ludzi, jednak nadal (szczególnie w sieci Internet, gdzie każdy internauta może bez problemu ściągnąć dowolny utwór muzyczny, czy film) jest strasznie dużo luk, które starają się wykorzystać nieuczciwi dystrybutorzy nielegalnego oprogramowania. a) prawa autorskie w Polsce.W 1994 roku Sejm uchwalił nową ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych, obejmując pojęciem utworu programy komputerowe, przez co potwierdzony został fakt, że oprogramowanie jest chronione prawem autorskim. Ustawa zabrania sporządzania nieautoryzowanych kopii oprogramowania bez zgody właściciela praw autorskich. Wyjątkami są prawo użytkownika do sporządzenia jednej kopii zapasowej, jeżeli jest to niezbędne do korzystania z programu komputerowego, jak również, w ramach tzw. dekompilacji, zwielokrotnienie programu na warunkach ściśle określonych w Ustawie. Polskie prawo autorskie przewiduje kary za bezprawne rozpowszechnianie, utrwalanie, powielanie (kopiowanie), jak również nabywanie pirackich kopii programów komputerowych. Ponadto wypożyczanie (np. najem lub dzierżawa) programu bez zgody właściciela praw autorskich traktowane jest jako naruszenie Ustawy. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pirackie oprogramowanie może być pociągnięta do odpowiedzialności cywilnej lub karnej. Właściciele praw autorskich mogą domagać się zaprzestania naruszania swoich uprawnień, złożenia publicznego oświadczenia o odpowiedniej treści, czy też naprawienia szkód związanych z działalnością sprzeczną z ustawą. Sąd może orzec przepadek na rzecz Skarbu Państwa egzemplarzy pirackiego programu komputerowego, jak również przedmiotów służących, na przykład, do ich nielegalnego kopiowania. W procesie karnym osoba naruszająca prawa autorskie do programów komputerowych może zostać skazana, w zależności od danego typu przestępstwa, na karę pozbawienia wolności do lat 5, karę ograniczenia wolności lub grzywny. Opracowano na podstawie: http://www.uci.agh.edu.pl/komunikaty/komunikaty/prawoaut.html b) prawa autorskie w Internecie.Z uwagi na to że sieć zapewnia pewną anonimowość (dotarcie do nadawcy informacji może być utrudnione) i niezwykle tani sposób rozprowadzania oprogramowania wobec czego piractwo komputerowe nabiera nowego wymiaru. Ponadto pojawiła się zupełnie nowa forma odbioru informajcji - inicjowana przez odbiorcę. W Internecie za sprawą serwerów http lub ftp powielanie informacji następuje na życzenie odbiorcy, który niemal samodzielnie pobiera ją z serwera - dokonując tym samym jej skopiowania. Dystrybutor jest raczej wystawcą. Jak widać rozumienie praw autorskich w Internecie nie jest prostą transpozycją ich klasycznego znaczenia i wymaga odrębnych metod ochrony czyjejś pracy. Dynamiczny rozwój sieci globalnej i wzrost świadomości społecznej musi doprowadzić do powstania coraz lepszych metod ochrony wartości intelektualnej w tym środowisku, bo dotychczasowe metody pozostawiają wiele do życzenia.
Opracowano na podstawie: 2. Narzędzia potrzebne do obsługi plików multimedialnych.Obecnie system Windows (począwszy od Windows 95) w każdej swojej wersji posiada standardowo kilka programów służących do obsługi multimediów. Jednym z takich programów jest Window Media Player, który jest dostarczany razem z systemem operacyjnym i może służyć jako aplikacja do odsłuchiwania dźwięku jak i do oglądania filmów (obecnie do oglądania filmów ze względu na stosowaną kompresję wymagane są odpowiednie sterowniki o których bedzie mowa później). Do obsługi większej ilości formatów (obecnie jest kilka podstawowych i mnóstwo mniej standardowych) wymagane są takie programy jak QuickTime firmy Apple, który można pobrać ze strony producenta , RealPlayer umożliwiający odtwarzanie on-line programów przez Internet. Kolejnym bardzo popularnym programem jest WinAMP, służący do odtwarzania plików w formacie mp3. Wszystkie wymieniane programy udostępniane są bezpłatnie na stronach producentów, lub często są rozpowszechniane z czasopismami komputerowymi. 3. Dźwięk.Do odtwarzania dźwięku na naszym komputerze najbardziej przydatne bedą dwa programy: Windows Media Player (który jest już zainstalowany z systemem operacyjnym) oraz WinAMP, który udostępnia wiele ciekawych funkcji umożliwiających nam słuchanie ulubionej muzyki. WinAMP jest o tyle ciekawym programem, że posiada wiele funkcji które czynią słuchanie muzyki jeszcze przyjemniejszym zajęciem, tj. tworzenie tzw. play listy, czyli listy utworów do wysłuchania, wizualizacji graficznej słuchanej muzyki oraz dowolnego komponowania wyglądu aplikacji za pomocą tzw. skins.
Instalacja programu WinAMP jest prosta i nawet początkujący użytkownik nie będzie miał problemu
jeśli tylko będzie się kierował wskazówkami programu instalacyjnego.
Przydatnym i bardzo ciekawym programem do obróbki dźwięku jest WaveStudio, które nieco bardziej zaawansowanemu
użytkownikowi pozwala na tworzenie własnych kompozycji. Program ten jest standardowo dostarczany do komputerów
zaopatrzonych w karty muzyczne firmy Creative Labs (jeśli ktoś nie posiada tego programu można nieodpłatnie
ściągnąć ze strony producenta).
-mp3: (Beatles-Offspring.mp3) - pliki tego typu gwarantują
nam wysoką jakość utworu (bliski jakości płyt CD),
przy stosunkowo niewielkim rozmiarze pliku. Jest to obecnie najbardziej popularny format plików muzycznych,
który obecnie jest praktycznie jedynym formatem używanym tak powszechnie;
Opracowano na podstawie: 4. Grafika.
Oprócz dźwięku, grafika jest kolejnym bardzo ważnym elementem, który znacznie uprzyjemnia nam pracę
z komputerem. Grafika w chwili obecnej jest niemal nieodłącznym elementem pracy przy komputerze.
Podobnie jak wypadku dźwięku istnieje wiele różnych formatów plików graficznych oraz różne programy
umożliwiające oglądanie i obróbkę tej grafiki. Wraz z systemem operacyjnym Windows dostarczane są do
naszych komputerów takie programy jak Paint, umożliwiający nam oglądanie obrazków oraz ich edycję.
Program Imaging (również dostarczony z systemem operacyjnym) nie ma możliwości edycji grafiki, ale
obsługuje więcej formatów niż program Paint.
-jpeg: (nowy2.jpg) - chyba obecnie najbardziej popularny format pliku z powodu na wysoką jakość
prezentowanych obrazów oraz ich niewielki rozmiar ze względu na stosowaną stratną kompresję (jej
parametry można dobrać przy tworzeniu pliku graficznego - im większa kompresja tym gorsza jakość
pliku);
Opracowano na podstawie: 5. Film.
W chwili obecnej, gdy domowe komputery stały się wystarczająco szybkie, by odtwarzać skompresowane filmy
ich popularność bardzo wzrosła. Do ich odtwarzania powstało wiele programów (w większości darmowych).
Różnorodne formaty pozwalają zapisywać połączenie dźwięku i obrazu w różnej jakości i rozdzielczości.
Podstawowym programem wykorzystwanym do odtwarzania plików wideo jest opisywany wcześniej, wszechstronny
Windows Media Player (znaczna część programów obsługująca formaty avi (patrz dalej) bazuje na tym
programie). Oprócz tego przydatnymi programami do oglądania filmów są QuickTime (obsługują format mov)
oraz RealPlayer (obsługujący format rm). Programy można pobrać ze stron producentów.
-mpeg: (pio200000.mpg) - pliki te są dosyć popularne. W dobrej jakości zajmują dosyć dużo miejsca, ale
w nieco gorszej ich rozmiar znacznie się zmniejsza.
Opracowano na podstawie: |